A kurátori munka kihívásai, avagy a festmény hamisítás felszámolása

magándetektívMeglepő fordulatokat rejteget a kurátori munka. Sokan azt hinnék, hogy mi csak ülünk egy teremben, aminek a falán képek lógnak, miközben egy igenis komoly munka zajlik a háttérben. Arról nem is beszélve, hogy olykor valódi nyomozásba kell kezdenünk a műtárgyak érdekében. Elképesztően sok a hamisítvány, amik nagyon jó minőségűek, így nehéz őket kiszűrni. Az évek során már többször is belebotlottunk hamisítási ügyekbe, amelyek felgöngyölítésére magándetektívet szoktunk megbízni. Egyrészt jobb az inkognitója, másrészről pedig gyorsabb, nekünk pedig sokszor az idő a legfontosabb tényező, mivel rendkívüli sebességgel tudnak felszívódni a hamisítók, és a hozzájuk köthető bűnözők. A tavalyi évben volt egy nagy kapásunk, amivel egy kisebb szervezetet sikerült felszámolni, de ez a magánnyomozó nélkül nem valósulhatott volna meg.

Amikor először jártunk nála, már akkor biztosított a diszkrécióról, és a módszerek hatékonyságáról. Megbeszéltünk egy stratégiát, amiben nekünk is szerep jutott, mivel a galériába kellett csalogatnunk a hamisítók egyik emberét, és tetten kellett érni egy hamis festménnyel. Ezt persze egy alapos kutatómunka előzte meg, amelynek része, hogy minden – számunkra ismeretes – információt átadunk. Lehet, hogy valamiről úgy gondoljuk, hogy nem lényeges, de azt fel kell fedni, mert még lényeges lehet a későbbiekben. Ezek után munkához lát a nyomozó, csupán nekünk arra kell nagyon odafigyelni, hogy ne fedjük fel a kilétét, illetve, hogy ne szóljuk el magunkat. Ez – akárhogy is nézem – egy veszélyes játszma, mivel bűnözőkkel próbálunk szembeszállni, de a művészet tisztaságának érdekében olykor muszáj kockáztatni. Hatalmas pénzek és értékek forognak kockán, én pedig arra tettem fel az életem, hogy azt a művészet mellett töltöm.

Hiába érdekelt nagyon, hogy pontosan hogyan csinálja, adatvédelmi okokból nem árulhatta el, amit meg is értettem. A nyomozói szolgáltatás mellett, jogi-ügyvédi szolgáltatást is tudnak nyújtani, ami egy ilyen ügyben is hasznos lehet. Sajnos nemrég volt olyan, hogy egy vevőnk tért vissza felháborodva, hogy hamis festményt vásárolt tőlünk, amit bevizsgáltatott és úgy derült rá fény. Ez számunkra egy óriási csapás volt, mivel akkor minket is belekevertek, de aztán sikerült tisztáznunk magunkat, viszont egy jó kiinduló pont lett az a hamis festmény, és annak az útja hozzánk. Egyáltalán nem volt egyszerű felgöngyölíteni az eseményeket, de mivel precíz ember vagyok, elteszek mindent, ami a galériában található festményekhez köthető, így meglett az ember is, akitől felvásároltuk. Természetesen hamis néven mutatkozott be, de az információk birtokában a magánnyomozó már el tudott indulni, mert máshol is felbukkant az illető.

Ahogy mondta: mindenki hibázik, mi pedig erre figyelünk fel, majd lecsapunk. Ezek fényében minden apró jelre figyelni kezdtünk, és folyamatos kapcsolatban voltunk a detektívvel, aki eközben próbálta kibogozni a szálakat. Egyáltalán nem irigylem ezt a munkát, mert annyira rendkívüli a feladatkör, hogy teljes embert igényel. Nincs meghatározott munkaidő, a rugalmasság elsődleges és elengedhetetlen. Minden esetben az ügyhöz kell alkalmazkodni, így minden elismerésem. Össze se lehet hasonlítani egy kurátor munkájával, aki a festmények között, egy teremben érzi magát a legjobban, és a lehető legmesszebb akar lenni a bajtól. Izgalmasnak izgalmas egy ilyen eseményben részt venni, de nem olyan szívderítő az egyik szereplőnek lenni. Természetesen, ha betartjuk a magánnyomozó tanácsait, illetve nem kezdünk magánakcióba, akkor nem eshet bántódásunk. Ez velünk is így lett végül. Miután kiderült, hogy pontosan kitől került hozzánk a hamis festmény, már csak arra kellett várnunk, hogy újra felbukkanjon. Onnantól kezdve már minden gördülékenyen ment, és az ügy átkerült a hatóságok hatáskörébe. Mindenesetre, a magánnyomozói segítség nélkül nem sikerült volna ilyen hamar felderíteni az illető kilétét, és még számtalan hamis festmény került volna forgalomba.